Lowfat versus lowcarb dieta

Lowfat a lowcarb pochází z anglických slov, které v překladu znamenají nízkotučná a nízkosacharidová dieta. V dnešním článku si jednoduše vysvětlíme rozdíl a základní princip těchto diet, které jsou často skloňovány v souvislosti s hubnutím. Popularity lowfat a lowcarb diet využívají také firmy s doplňky výživy a dietními přípravky, které zařazují tyto cizí názvosloví do svého marketingu a lákají klienty, kteří aniž by znali význam těchto diet, kupují jejich produkty s dobrým přesvědčením. Jaký je tedy základní princip těchto diet, co mají společného a co naopak odlišného? Dozvíte se níže.

Nízkotučná “lowfat” dieta

Začneme s dietou s omezeným příjmem tuků. Obě diety (výživové styly, postupy) mají jedno společné, kalorický deficit, který je důležitý a klíčový u každé fungující diety. Rozdíl je však v rozložení (příjmu) makroživin, v nízkotučné dietě jde o nízký příjem tuků (jak napovídá z názvu). Tuky tvoří okolo 10 až 20 procent celkového kalorického příjmu. Pod tuhle hranici bychom neměli chodit ani v striktní dietě, tuky hrají důležitou roli pro správné fungování organismu, jsou klíčové pro tvorbu hormonů a také pro vstřebávání vitamínů rozpustných v tucích (konkrétně D, E, K a A). Jaké tuky do jídelníčku zařadit? Zařazujte tuky zdravé, zejména rostlinné (olivové oleje, avokádo, ořechy), ale také část živočišných (tučné ryby, vejce). Při nízkotučné dietě je důležitý dostatečný příjem bílkovin a také příjem sacharidů, hlavně sacharidů komplexních (brambory, rýže, ovesné vločky, celozrnné pečivo). Častý trojpoměr v této dietě je vytvořen následovně: 20 % tuky, 35 % bílkoviny, 45 % sacharidy.

Nízkosacharidová “lowcarb” dieta

Jak už napovídá z názvu, nízkosacharidová dieta je postavená na sníženém příjmu sacharidů. Příjem sacharidů je do 50 gramů na den, které jsou přijímány zejména ze zeleniny nebo mléčných produktů. Ušetřené kalorie ze sacharidů jsou předány tukům, které se pohybují i okolo 50 % z celkového příjmu. Určitě jste zaslechli něco o ketodietě a takzvané ketóze, kdy se v těle začnou tvořit ketolátky, které jsou následně využity jako zdroj energie (místo glykogenu v případě sacharidů). Často si lidé myslí, že lowcarb diety jsou účinnější a zlepšují také sportovní výkony, pravdou je fakt, že obě diety jsou účinné stejně (a to samé platí o sportovních výkonech), jen každému bude vyhovovat jiná (podle citlivosti na sacharidy či tuky, podle životního stylu, podle druhu sportovních aktivit apod.).

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *