Bezpečný a účinný detox organismu nejen při hubnutí

Jsou naše těla vybavena k tomu, aby zvládla každodenní detoxikaci samy bez přidaných prášků a doplňků? Ano naše těla jsou pro zvládnutí každodenní detoxikace báječně vybavena! Podmínkou však je, že musíme jíst tak, jak jedli naši předkové. Kteří sháněli bobule, listovou zeleninu a jedli divoce ulovené maso a ryby, měli každodenní pohyb a spali 8 hodin každou noc. Také pili velkého množství vody a nesetkali se s účinky syntetických chemikálií a těžkých kovů.

Podstata potřeby detoxikace tkví v tom, že chemikálie jsou dnes bohužel obsaženy ve všem. Přidávají se do potravin jako konzervační látky, herbicidy a pesticidy v zemědělství, stabilizátory a barviva v naší kosmetice, retardéry hoření v našem nábytku a samozřejmě i v pitné vodě a farmaceutikách.

Jak se naše těla vyrovnávají s těmito chemickými expozicemi?

Mnoho chemikálií, kterým jsme každý den vystaveni, je rozpustných v tucích, což znamená, že se ukládají v naší tukové tkáni. Odstranění toxinů rozpuštěných v tucích je pro naše tělo náročnější než odstraňování toxinů rozpustných ve vodě.

Toxiny rozpuštěné v tucích se nejsnadněji vylučují buď pocením, nebo detoxikací pomocí jater a následným vylučováním střevem. Ve vodě rozpustné toxiny se nejsnáze vylučují ledvinami. Během čištění je důležité podporovat každou z těchto detoxikačních cest, tak aby se podpořila eliminace toxinů rozpustných ve vodě i v tucích.

Detoxikace jater je jednou z nejdůležitějších složek každého plánu na hubnutí!

Víme, že se mnoho toxinů se ukládá a hromadí v našich tukových buňkách. Z tohoto důvodu je důležité podporovat správnou funkci jater a jejich detoxikaci. Pokud svému organismu nepomůžete při zpracování chemikálií uvolněných při spalování toxikovaného tuku, pak se u vás mohou objevit příznaky zvýšené toxicity, jako jsou bolesti hlavy, řídká stolice, zadržování vody (otoky) a také akné nebo kožní vyrážky.

Fyzické příznaky, které naznačují, že je čas na očistu těla

Zde je jen několik z mnoha příznaků, kterými si vaše tělo říká o pomoc s detoxikací:

  • Pocit únavy a bolesti hlavy
  • Ztenčení nebo ztráta vlasů
  • Nadýmání, zácpa nebo průjem
  • Citlivost na pachy, známá také jako mnohonásobná chemická citlivost
  • Špatná koncentrace a slabá paměť
  • Nízká sexuální touha
  • Akné, ekzémy nebo kožní vyrážky
  • Žlučové kameny nebo potíže s trávením tuků
  • Pomalý metabolismus a přírůstek hmotnosti

Nečekejte až se tyto příznaky toxikace objeví, zahajte „roční údržbu“ těla prostřednictvím jemné detoxikace.

Jak udělat bezpečný a efektivní jarní detox – průvodce navržený přírodovědcem

Existuje správný a špatný způsob detoxikace! Je docela pravděpodobné, že si při představě detoxikačního programu vybavíte obrázky o odšťavňovači ovoce, vodního půstu nebo různými bylinnými čaji.

„Není tomu tak, nedoporučuje se takto postupovat při čištění organizmu! Detoxikace by měla být jemným a postupným procesem, který vám dá pocit navracející se energie.“

Pokud jste v minulosti při detoxikačním programu zaznamenali průjem, bolesti hlavy, únavu a podrážděnost, pak je dost pravděpodobné, že jste na své tělo příliš tlačili a neposkytovali mu podporu, kterou během celého detoxikačního procesu potřebuje.

Jak na bezpečný a účinný detox?

Jaký je nejlepší způsob, jak bezpečně a efektivně absolvovat detox? Tento proces je mnohem jednodušší, než si možná myslíte!

Abychom mohli absolvovat bezpečný a efektivní třeba jarní detox pak jednoduše řečeno potřebujeme poskytnout tělu podporu metabolismu pro odbourávání toxinů a zároveň snížit expozici chemikáliemi a zánětlivými potravinami.

Nejdůležitější pokyny detoxikace, které je třeba dodržovat

Konzumujte stravu bohatou na vitamíny, minerály a živiny, které podporují detoxikaci. Vaše strava by během očisty měla bohatá na živiny, které doplní vašemu tělu látky na buněčné úrovni. Váš jídelní lístek by se měl skládat ze spousty různorodé zeleniny, listově zelených rostlin bohatých na živiny, křupavých rostlin bojujících proti rakovině, šťavnatých bobulí, výživných semen, libového masa z volného výběhu a divokých ryb. Expozici pesticidům a herbicidů se vyhnete výběrem co nejvíce bio ekologických produktů.

  • Vyvarujte se zánětlivých potravin, mezi něž patří přidané cukry a umělá sladidla.
  • Vypijte alespoň 2–3 litry filtrované vody denně, abyste vylučovali ve vodě rozpustné toxiny ledvinami.
  • Preferujte potraviny bohaté na vlákninu. Tyto potraviny na sebe váží toxiny v zažívacím traktu a pomáhají je tělu efektivně vylučovat z těla
  • Preferujte trans-tuky (margarín, smažené potraviny, balené potraviny)
  • Během čištění se vyhýbejte alkoholu a kofeinu, který způsobuje další zátěž jater
  • Každý den se zpoťte cvičením, horkými koupelemi nebo saunami. Tělu tím pomůžete vylučovat pokožkou toxiny rozpuštěné v tucích.
  • Dopřejte si alespoň 8 hodin spánku za noc. Odpočinkem dopřejete vašemu tělo dostatek času na jeho buněčnou obnovu a opravu.
  • Snižte svou expozici životního prostředí syntetickým chemikáliím a pesticidům výběrem organických produktů a výběrem přírodní kosmetiky a čisticích prostředků.
  • Vzhledem k možné nerovnováze jaterních reakcí fáze 1 a 2 (viz níže) postup konzultujte se svým lékařem, pomůže vám vytvořit osobní, bezpečný a cílený plán léčby.

Co jíst při detoxikaci

Detoxikace je dvoustupňový metabolický proces, který se skládá z reakcí fáze 1 a fáze 2. K těmto fázím dochází v játrech. Reakce 1. fáze způsobují, že chemikálie, hormony a toxiny ve vašem těle jsou reaktivnější, což jim umožňuje vázat se s nutričními sloučeninami během 2. fáze.  Je velmi důležité vyvážit obě fáze detoxikace, tak abyste zabránili hromadění nezdravých metabolitů 1. Fáze. Ty by mohly způsobit, že byste se necítili dobře a mohli si také poškodit zdraví.

Správná strava je zaručeným bezpečným a účinným způsobem, jak podpořit detoxikační reakce 2. fáze a zabránit tím hromadění toxických metabolitů z 1. fáze.  Začlenění potravin, které podporují reakce fáze 2, do vaší stravy je pro detoxikaci tedy zásadní.

Použití doplňků stravy podporující detoxikaci vám doporučuji konzultovat s lékařem.

Níže uvedený seznam zdůrazňuje některé z potravin, které nejlépe podporují jaterní reakce 2. fáze a zabraňují hromadění reaktivních toxinů meziproduktu 1. fáze detoxikace.

Potraviny, které podporují detoxikaci jater 2. fáze

Brokolice | Květák | Kapusta | Růžičková kapusta | Zelí | Brukev zelná | Ředkev | Tuřín

Tato zelenina patří do rodiny zeleniny bohaté na sloučeniny zvané glukosinoláty. Tyto živiny jsou důležité pro podporu detoxikace jater 2. fáze. Pokud při zvýšení příjmu této zeleniny narazíte na plynatost nebo pokud máte problémy se štítnou žlázou, pak je nejlepší konzumovat tuto zeleninu vařenou nebo lehce dušenou.

Česnek a cibule jsou díky vysokému obsahu síry také báječné potraviny pro detoxikaci. Síru tělo potřebuje k výrobě glutathionu, který je považován za „hlavní detoxikační“ sloučeninu ve vašem těle.  

Co je špatného na hladovkách a čištění šťávy?

Tyto diety neobsahují žádnou vlákninu a mohou představovat problémy se správnou hladinou cukru v krvi, která se často vyskytují u lidí, kteří trpí nadledvinovou únavou nebo hypoglykemií.

Vláknina je důležitá, právě ta umožňuje toxinům vázat se a vylučovat se z trávicího traktu, jakmile jsou zpracovány játry. Pokud tělo nemá k dispozici vlákninu, na kterou by mohl vázat a metabolizovat toxiny, pak je re-absorbuje do krve, může se to projevit nepříjemným průjmem. To není to, co chceme – tento přístup vám může způsobit, že se naopak budete cítit nemocnější a letargičtější, než před započetím detoxikace!

Pokud dáváte přednost dietě s tekutými detoxikacemi namísto stravy založené na tuhé stravě, pak navrhuji, abyste si namíchali ovoce a zeleninu tak, abyste si vlákninu ponechali v nápoji místo toho, abyste ji odstranili odšťavňováním. Můžete také zvážit přidání vlákniny ve formě mletých lněných nebo chia semen do vaší stravy, a tím si doplnili vlákninu ztracenou při odšťavňování.

Nejlepší zdroje vlákniny během jarní detoxikace:

Ovoce a zelenina | Chia semínka | Mletá lněná semena | Luštěniny |Cizrna, čočka a černé fazole | Ovesné vločky

Vláknina pomáhá podporovat pravidelnost střev, je však důležité, abyste také zvýšili množství vody, které konzumujete, o 2 až 3 šálky denně, jinak byste místo toho mohli mít zácpu.

Jak dlouhý má detox být?

Jemný detox můžete držet kdekoliv a to od několika dnů až po několik týdnů. Ve skutečnosti byste mohli žít takhle každý den a vaše tělo by vám děkovalo! Začlenění mnoha z těchto strategií do vašeho každodenního života po čištění je něco, co lze velmi dobře doporučit.

Udělali jste někdy detox? Pokud ano, jaké byly vaše zkušenosti? Vaše dotazy a komentáře prosím zanechejte níže!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *