Od počátku cyklistiky prošlo kolo jako její základní atribut nesčetnými úpravami. Je těžké uvěřit, že ještě před sto lety si lidstvo užívalo pochybného potěšení z jízdy na těžkých ocelových ráfcích, z nichž věčně klouzaly „pneumatiky“ z jednolitého kusu pryže.
Jedním z aspektů výběru kola, který způsobuje potíže, je volba velikosti kol. Velikost kola svým způsobem určuje styl jízdy, který hodláme provozovat. Volba velikosti kola byla v minulosti jednoduchá: 28″ pro treking a silnici, 26″ pro MTB.
Jak vybrat správnou velikost kola
Tato otázka je vlastně jednou ze součástí otázky „jaké kolo potřebuji?“. Nejprve je třeba zjistit, zda hodláte dojíždět na kole do školy nebo do práce v městských podmínkách, nebo zda plánujete být aktivní nebo sportovní.
Za zmínku stojí, že lze popsat velikost kol, jejichž identifikace může být obtížná. Nejběžnější velikost je 26″ (26″ se standardní pneumatikou) s průměrem ráfku 559 mm. 28″ (700C) a 29″ kola mají naprosto stejný průměr ráfku (622 mm) a rozdíl v názvu je způsoben rozdílnou tloušťkou standardní pneumatiky používané pro měření. 27,5″ (650B) se měří také se standardní pneumatikou (průměr ráfku 585 mm).
Označení v palcích Průměr ráfku
- 26″ 559 mm
- 27,5″ 585 mm
- 28″ 622 mm
- 29″ 622 mm
Větší kola mají menší úhel náklonu, což usnadňuje překonávání překážek a zrychluje stoupání. Velká kola mají navíc větší styčnou plochu s vozovkou, takže jízda na kole je jistější. Výhodou menších kol je manévrovatelnost, dynamika (zrychlení), nižší hmotnost a univerzálnější použití.
Výhody většího kola
- menší úhel náběhu = snazší překonávání překážek.
- větší kontakt se zemí
- větší rychlost
Výhody menšího kola
- manévrovatelnost,
- dynamika (zrychlení),
- nižší hmotnost
- univerzálnější použití.
Městská kola – 26″ nebo 28″
Pokud hledáme městské kolo, je prakticky jedno, jakou velikost kol zvolíme. Městská kola jsou vybavena 26″ nebo 28″ koly a rozdíl v použití jedné nebo druhé varianty spočívá v mírné výhodě větších kol při překonávání bočních překážek (například malých obrubníků). Velká kola mají také mírnou výhodu ve stoupání, ale v městských podmínkách se pravděpodobně nebudeme vystavovat dlouhým stoupáním, takže rozdíl nepocítíme.
Silniční kola – 28″ (700C)
Silniční kola jsou typické „stroje na kilometry“. Vzhledem k prioritě rychlosti se na těchto kolech používají pouze superlehké 28″ kola. (700C s průměrem 622 mm), které také lépe tlumí drobné nerovnosti na silnici. Sportovní geometrie, aerodynamická poloha, specifický systém převodů a tenké pneumatiky s téměř nulovým valivým odporem umožňují dosahovat vysokých rychlostí s malými energetickými výdaji. Zajímavostí je, že u starých modelů „silničních kol“ se vyskytují kola typu 700B s průměrem ráfku 630 mm (o 8 mm větším než v současnosti používané 700C).
Horská kola – MTB – 26″, 27,5″ a 29″
Jakou velikost kola zvolitHlavním strůjcem povyku kolem velikosti kol v horské cyklistice není nikdo jiný než sám Gary Fisher. Díky němu se kolo o průměru 622 mm stalo trvalou součástí MTB scény. Konzervativní sportovní komunita byla zpočátku ke Garyho nápadu skeptická. Nový standard vznikl z nedostatku zařízení správné velikosti. Trh s „velkými koly“ nabízel pouze trekové rámy, ráfky a pláště, které byly příliš těžké a pro závodění zcela nevhodné. Samostatným problémem byla nedostatečná podpora ze strany výrobců odpružení.
Kámen, který hodil Gary Fisher, však dokázal spustit lavinu. Jakmile začali první jezdci „twentyniner“ vyhrávat závody, média se začala zabývat tématem „velkého kola“ a brzy se o něm začalo mluvit v celém světě cyklistiky. Technická podpora pro novou normu byla nalezena rychleji, než si kdokoli mohl myslet. V současné době má každý respektovaný výrobce kol ve své nabídce modely „29er“.
Velikost 29er však neznamená konec revoluce. Podle názoru mnoha jezdců jsou kola s takovou konstrukcí i přes zjevné výhody velkých kol málo dynamická a méně obratná. Pochybnosti jezdců vedly k vytvoření dalšího standardu – 650B (27,5″), který se v budoucnu pravděpodobně stane zlatým středem MTB.
Velikosti kol používané v MTB
26″ | 27,5″ (650B) | 29″ | |
Průměr ráfku | 559mm | 584mm | 622mm |
Nájezdový úhel (vzhledem k 26″ kolu) | – | -1,6% | 4,2% |
Gyroskopický efekt (vzhledem k 26″ kolu) | – | ? | +36% |
Poloha opěrné osy vzhledem k ose kola | – 12,5mm | ? | – 50mm |
Rychlost při stoupání (ve srovnání s 26″ kolem) | – | ? | + 6% |
Rychlost při jízdě z kopce (ve srovnání s 26″ koly) | – | ? | + 3% |
Jakou velikost kol zvolit – 26″ nebo 29″
Většina lidí, kteří uvažují o koupi kola, stojí před volbou – horské kolo na 26″ nebo 29″ kolech ? Není divu – při pohledu na nabídku firem, kde se počet modelů na velkých kolech pomalu začíná vyrovnávat počtu kol na standardních kolech.
Výhody a nevýhody jednotlivých velikostí kol MTB
26″ | 29″ | |
Rychlost ve stoupáních | – | + |
Rychlost z kopce | – | + |
Úhel přiblížení (čím menší úhel, tím snazší překonání překážek). | – | + |
Překonávání výmolů | – | + |
Jízda v zatáčkách (přilnavost, jistota ovládání) | – | + |
Dynamika jízdy | + | – |
Všestrannost (lze použít v náročnějších podmínkách) | + | – |
Dynamika (zrychlení, jízdní vlastnosti) | + | – |
Vhodné pro osoby nižší než 160 cm | + | – |
Jakou velikost kola zvolit
Otázka velikosti kol je složitá, ale pokud si pečlivě určíte své potřeby, jistě se vám podaří správně rozhodnout.
Ženám doporučujeme kolo s průměrem kol 559 mm (26″), zatímco vysokým mužům, kteří se chtějí účastnit maratonů, doporučujeme 27,5″ nebo 29″. Pokud plánujete koupit kolo pro nejtěžší MTB odrůdy, je lepší zůstat u klasické velikosti 26″. Pokud jste průměrně vysoký muž a plánujete si pořídit horské kolo na rekreační jízdu po městě a občas na výlety do hor, zvolte 26″.
Pokud uvažujete o koupi městského kola, nezáleží na tom, jakou velikost kola si vyberete – nejlepší je udělat si test v obchodě a najít nejergonomičtější řešení.